Madždžhima-nikája 29 Mahá Sáropama-sutta Delší rozprava o přirovnání k jádrovému dřevu
Tak jsem slyšel. Jednou Vznešený prodléval v Rádžagaze, na Supím vrcholku, brzy po odchodu Dévadatty. Tam Vznešený oslovil mnichy, ohledně Dévadatty: 1. Zisk, pocty a sláva "Zde, mniši, nějaký syn z dobré rodiny
odejde s důvěrou z domova do bezdomoví: ´Jsem obětí zrození, stárnutí a
smrti, trápení, naříkání, bolesti, žalu a zoufalství, jsem obětí strasti,
kořistí strasti. Jistě může být poznáno ukončení celého tohoto množství
strasti.´ Jako kdyby nějaký muž potřebující
jádrové dřevo, hledající jádrové dřevo, pídící se po jádrovém dřevu,
přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo,
načež by minul jeho jádrové dřevo [jádro] (sáro), minul by jeho vnější
dřevo, minul by jeho vnitřní kůru, minul by jeho vnější kůru, odřízl by
jeho větve a listí a vzal si je, mysleje si, že to je jádrové dřevo. Pak
by ho viděl nějaký jiný muž s dobrým zrakem a řekl by si: ´Tento ctěný muž
nezná jádrové dřevo, nezná vnější dřevo, nezná vnitřní kůru, nezná vnější
kůru ani větve a listí. Zatímco potřebuje jádrové dřevo, hledá jádrové
dřevo, pídí se po jádrovém dřevu, přišel k velkému vzpřímenému stromu,
jenž obsahuje ono jádrové dřevo, načež minul jeho jádrové dřevo [jádro],
minul jeho vnější dřevo, minul jeho vnitřní kůru, minul jeho vnější kůru,
odřízl jeho větve a listí a vzal si je, mysleje si, že to je jádrové
dřevo. Cokoli bude chtít vyrobit z jádrového dřeva, jeho cíl nebude
naplněn.´ 2. Ctnost "Zde, mniši, nějaký syn z dobré rodiny
odejde s důvěrou z domova do bezdomoví: ´Jsem obětí zrození, stárnutí a
smrti, trápení, naříkání, bolesti, žalu a zoufalství, jsem obětí strasti,
kořistí strasti. Jistě může být poznáno ukončení celého tohoto množství
strasti.´ Jako kdyby nějaký muž potřebující
jádrové dřevo, hledající jádrové dřevo, pídící se po jádrovém dřevu,
přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo,
načež by minul jeho jádrové dřevo [jádro], minul by jeho vnější dřevo,
minul by jeho vnitřní kůru a odřízl by jeho vnější kůru a vzal si ji,
mysleje si, že to je jádrové dřevo. Pak by ho viděl nějaký jiný muž s
dobrým zrakem a řekl by si: ´Tento ctěný muž nezná jádrové dřevo, nezná
vnější dřevo, nezná vnitřní kůru, nezná vnější kůru ani větve a listí.
Zatímco potřebuje jádrové dřevo, hledá jádrové dřevo, pídí se po jádrovém
dřevu, přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové
dřevo, načež minul jeho jádrové dřevo [jádro], minul jeho vnější dřevo,
minul jeho vnitřní kůru, odřízl jeho vnější kůru a vzal si ji, mysleje si,
že to je jádrové dřevo. Cokoli bude chtít vyrobit z jádrového dřeva, jeho
cíl nebude naplněn.´ 3. Soustředění "Zde, mniši, nějaký syn z dobré rodiny
odejde s důvěrou z domova do bezdomoví: ´Jsem obětí zrození, stárnutí a
smrti, trápení, naříkání, bolesti, žalu a zoufalství, jsem obětí strasti,
kořistí strasti. Jistě může být poznáno ukončení celého tohoto množství
strasti.´ Jako kdyby nějaký muž potřebující
jádrové dřevo, hledající jádrové dřevo, pídící se po jádrovém dřevu,
přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo,
načež by minul jeho jádrové dřevo [jádro], minul by jeho vnější dřevo,
odřízl by jeho vnitřní kůru a vzal si ji, mysleje si, že to je jádrové
dřevo. Pak by ho viděl nějaký jiný muž s dobrým zrakem a řekl by si:
´Tento ctěný muž nezná jádrové dřevo, nezná vnější dřevo, nezná vnitřní
kůru, nezná vnější kůru ani větve a listí. Zatímco potřebuje jádrové
dřevo, hledá jádrové dřevo, pídí se po jádrovém dřevu, přišel k velkému
vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo, načež minul jeho
jádrové dřevo [jádro], minul jeho vnější dřevo, odřízl jeho vnitřní kůru a
vzal si ji, mysleje si, že to je jádrové dřevo. Cokoli bude chtít vyrobit
z jádrového dřeva, jeho cíl nebude naplněn.´ 4. Poznání a vidění "Zde, mniši, nějaký syn z dobré rodiny
odejde s důvěrou z domova do bezdomoví: ´Jsem obětí zrození, stárnutí a
smrti, trápení, naříkání, bolesti, žalu a zoufalství, jsem obětí strasti,
kořistí strasti. Jistě může být poznáno ukončení celého tohoto množství
strasti.´ Jako kdyby nějaký muž potřebující
jádrové dřevo, hledající jádrové dřevo, pídící se po jádrovém dřevu,
přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo,
načež by minul jeho jádrové dřevo [jádro], odřízl by jeho vnější dřevo a
vzal si ho, mysleje si, že to je jádrové dřevo. Pak by ho viděl nějaký
jiný muž s dobrým zrakem a řekl by si: ´Tento ctěný muž nezná jádrové
dřevo, nezná vnější dřevo, nezná vnitřní kůru, nezná vnější kůru ani větve
a listí. Zatímco potřebuje jádrové dřevo, hledá jádrové dřevo, pídí se po
jádrovém dřevu, přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono
jádrové dřevo, načež minul jeho jádrové dřevo [jádro], odřízl jeho vnější
dřevo a vzal si ho, mysleje si, že to je jádrové dřevo. Cokoli bude chtít
vyrobit z jádrového dřeva, jeho cíl nebude naplněn.´ 5. Bezčasové osvobození "Zde, mniši, nějaký syn z dobré rodiny
odejde s důvěrou z domova do bezdomoví: ´Jsem obětí zrození, stárnutí a
smrti, trápení, naříkání, bolesti, žalu a zoufalství, jsem obětí strasti,
kořistí strasti. Jistě může být poznáno ukončení celého tohoto množství
strasti.´ Jako kdyby nějaký muž potřebující
jádrové dřevo, hledající jádrové dřevo, pídící se po jádrovém dřevu,
přišel k velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo,
načež by odřízl pouze jeho jádrové dřevo [jádro] a vzal si ho, poznávaje,
že to je skutečně jádrové dřevo. Pak by ho viděl nějaký jiný muž s dobrým
zrakem a řekl by si: ´Tento ctěný muž zná jádrové dřevo, zná vnější dřevo,
zná vnitřní kůru, zná vnější kůru i větve a listí. Zatímco potřebuje
jádrové dřevo, hledá jádrové dřevo, pídí se po jádrovém dřevu, přišel k
velkému vzpřímenému stromu, jenž obsahuje ono jádrové dřevo, načež odřízl
pouze jeho jádrové dřevo [jádro] a vzal si ho, poznávaje, že to je
skutečně jádrové dřevo. Cokoli bude chtít vyrobit z jádrového dřeva, jeho
cíl bude naplněn.´ A tak, mniši, tento svatý život není
veden kvůli výhodám zisku, poct a slávy (lábhasakkárasilokánisamsam), ani
kvůli výhodám šťastného stavu ctnosti (sílasampadánisamsam), ani kvůli
výhodám šťastného stavu soustředění (samádhisampadánisamsam), ani kvůli
výhodám poznání a vidění (ňánadassanánisamsam). Tak pravil Vznešený. Potěšení mniši se zaradovali ze slov Vznešeného.
|