Anguttara-nikája 2
Duka-nipáta
2.
Kapitola
Obsah: 24. To, co bylo a nebylo řečeno
25. - 26. Vyložený a nevyložený smysl
99.
- 100. Pošetilí a moudří
24.
To, co bylo a nebylo řečeno
Mniši, tito dva obviňují
[hanobí] Tathágatu. Kteří dva? Ten, kdo vykládá to, co nebylo řečeno či prohlášeno
Tathágatou, jakožto řečené či prohlášené Tathágatou. A ten, kdo vykládá
to, co bylo řečeno či prohlášeno Tathágatou, jakožto neřečené či
neprohlášené Tathágatou. Tito dva obviňují [hanobí]
Tathágatu. Mniši, tito dva neobviňují [nehanobí] Tathágatu. Kteří dva?
Ten, kdo
vykládá to, co nebylo řečeno či prohlášeno Tathágatou, jakožto neřečené či
neprohlášené Tathágatou. A ten, kdo vykládá to, co bylo řečeno či
prohlášeno Tathágatou, jakožto řečené či prohlášené Tathágatou. Tito
dva neobviňují [nehanobí] Tathágatu.
25. - 26. Vyložený a nevyložený
smysl
25. Mniši , tito dva obviňují
[hanobí] Tathágatu. Kteří dva? Ten, kdo vykládá rozpravu, jejíž smysl by měl být odvozen, jakožto
rozpravu, jejíž smysl byl vyložen. A ten, kdo vykládá rozpravu, jejíž
smysl byl vyložen, jakožto rozpravu, jejíž smysl by měl být odvozen.
Tito dva obviňují [hanobí] Tathágatu.26. Mniši, tito dva neobviňují [nehanobí] Tathágatu.
Kteří dva? Ten,
kdo vykládá rozpravu, jejíž smysl by měl být odvozen, jakožto rozpravu,
jejíž smysl by měl být odvozen. A ten, kdo vykládá rozpravu, jejíž smysl
byl vyložen, jakožto rozpravu, jejíž smysl byl vyložen. Tito dva
neobviňují [nehanobí] Tathágatu.
99. - 100. Pošetilí a moudří
99. Mniši , tito dva jsou
pošetilí (bálá). Kteří dva? Ten, kdo přijímá břemeno, jež na něj nespadlo, a ten, kdo nepřijímá
břemeno, jež na něj spadlo. Tito dva jsou pošetilí.100. Mniši, tito dva jsou moudří
(panditá). Kteří dva? Ten, kdo nepřijímá břemeno, jež na něj nespadlo, a ten, kdo
přijímá břemeno, jež na něj spadlo. Tito dva jsou moudří.
|