Madždžhima-nikája 10
Mahá
Satipatthána-sutta
Velká rozprava o ustavení
uvědomění
Úvod - jedinečná cesta -
čtyři ustavení uvědomění
Tak jsem slyšel. Jednou Vznešený
prodléval v kraji Kuruů, v Kammásadhammě, tržním městě Kuruů. Tam
Vznešený oslovil mnichy: "Mnichové!" "Pane!" odpověděli mniši. Načež je
Vznešený takto oslovil: "Mniši, toto je jedinečná [přímá] stezka (ékájana magga)
k očištění bytostí (sattánam visuddhijá), k překonání trápení a
naříkání (soka-paridévánam samatikkamája), k ukončení strasti a žalu
(dukkha-domanassánam atthangamája), k nastoupení správné metody
(ňájassa adhigamája), k uskutečnění odpoutání (nibbánassa
saččhikirijája), totiž tyto čty ři ustavení uvědomění (čattaro
satipattháná). Které čtyři? Zde mniši , mnich (bhikkhu) (1.)
prodlévá(viharati), nazíraje tělo jakožto tělo (káje kájánupassí),
s horlivostí (átápí), jasným chápáním (sampadžáno) a uvědoměním
(satimá), zanechav žádostivosti a žalu vůči světu (vinejja loke
abhidždžhá-domanassa), (2.) prodlévá, nazíraje pociťování jakožto
pociťování (védanásu védanánupassí), s horlivostí, jasným chápáním a
uvědoměním, zanechav žádostivosti a žalu vůči světu, (3.) prodlévá,
nazíraje mysl jakožto mysl (čitte čittánupassí), s horlivostí, jasným
chápáním a uvědoměním, zanechav žádostivosti a žalu vůči světu, (4.)
prodlévá, nazíraje mentální jevy jakožto mentální jevy (dhammésu
dhammánupassí), s horlivostí, jasným chápáním a uvědoměním, zanechav
žádostivosti a žalu vůči světu.
1.
Nazírání
těla (Kájánupassaná)
A jak, mniši , mnich prodlévá,
nazíraje tělo jakožto tělo?
1.1. Nádech a výdech (Ánápána)
Zde, mniši , se mnich odebere do lesa
(araňňagato) nebo ke kořeni stromu (rukkhamúlagato) nebo do prázdného
příbytku (suňňágáragato), usedne se zkříženýma nohama a vzpřímeným tělem,
a ustaví uvědomění před sebou (parimukkham satim upatthapetvá). Potom
si uvědomuje nádech a uvědomuje si výdech. (1.)Když nadechuje
dlouze... vydechuje dlouze, tak ví: ´nadechuji dlouze... vydechuji
dlouze.´ (dígham assasámí,ti... passasámí,ti padžánáti) (2.)Když
nadechuje krátce... vydechuje krátce, tak ví: ´nadechuji krátce...
vydechuji krátce.´ (rassam assasámí,ti... passasámí,ti
padžánáti) (3.)´Zakoušeje celé tělo-budu nadechovat... vydechovat´: tak
se cvičí. (sabbakája-patisamvédí assasámí,ti... passasámí,ti
sikkhati) (4.)´Uklidňuje tělesné formace-budu nadechovat...
vydechovat´: tak se cvičí. (passambhajam kája-sankháram assasámí,ti...
passasámí,ti sikkhati) Jako
když dovedný cvičitel nebo jeho učeň provádí dlouhý cvik, provádí krátký
cvik, a ví: ´provádím dlouhý cvik, provádím krátký cvik´, podobně mnich,
když nadechuje...
1.2. Pozice těla (Irijápatha)
A dále, mniši ,
když mnich (1.)kráčí, tak ví: ´kráčím´(gaččhámí), když (2.)stojí, tak ví:
´stojím´(thitomhí), když (3.)sedí, tak ví: ´sedím´(nisinnomhí), když
(4.)leží, tak ví: ´ležím.´(sajánomhí) A ví, když (5.)zaujímá jakoukoli
jinou pozici těla.
1.3. Jasné chápání (Sampadžána)
A dále, mniši ,
když mnich kráčí dopředu nebo zpět, činí tak s jasným chápáním. Když
hledí před sebe nebo jinam, činí tak s jasným chápáním. Když ohýbá a
natahuje své údy, činí tak s jasným chápáním. Když obléká své roucho a
nosí své svrchní roucho a jídelní mísu, činí tak s jasným chápáním. Když
jí, pije, žvýká a chutná, činí tak s jasným chápáním. Když vylučuje
své výkaly a moč, činí tak s jasným chápáním. Když kráčí, stojí,
sedí, usíná, probouzí se, když mluví nebo mlčí, činí tak s jasným
chápáním.
1.4. Pozornost vůči (tělesné)
odpudivosti (Patikúlamanasikára)
A dále, mniši , mnich zkoumá toto tělo, od chodidel
nohou po temeno hlavy a naopak, zkoumá jak je obaleno kůží a plné mnoha
druhů nečistot: ´V tomto t ěle jsou vlasy, chlupy, nehty, zuby, kůže,
maso, šlachy, kosti, morek, ledviny, srdce, játra, pohrudnice, slezina,
plíce, střeva, vnitřnosti, obsah žaludku, výkaly, žluč, hlen, hnis,
krev, pot, tuk, slzy, ušní maz, sliny, smrk, kloubní maz a
moč.´ Jako kdyby zde byl vak se dvěma otvory, naplněný zrním
různého druhu, jako je hnědá rýže, červená rýže, fazole, hrách, proso,
bílá rýže, a někdo s dobrým zrakem by ho takto zkoumal: ´Toto je horská
rýže, toto je červená rýže, toto jsou fazole, toto je hrách, toto je
proso, toto je bílá rýže.´ Podobně, mniši, mnich zkoumá toto tělo, od
chodidel nohou po temeno hlavy a naopak, zkoumá jak je obaleno kůží a plné
nečistot: ...
1.5. Pozornost vůči prvkům
(Dhátumanasikára)
A dále, mniši , mnich zkoumá toto tělo, ať je
kdekoli a v jakémkoli stavu, zkoumá prvky, ze kterých je složeno: ´V
tomto těle je prvek země [pevnosti] (pathavídhátu), prvek vody [tekutosti]
(ápodhátu), prvek ohně [žáru] (tédžodhátu) a prvek větru [pohybu]
(vájodhátu).´ Jako když dovedný řezník nebo jeho učeň zabije
krávu, usedne na křižovatce čtyř velkých cest a rozdělí ji na kusy,
podobně mnich zkoumá toto tělo, ať je kdekoli a v jakémkoli stavu,
zkoumá prvky, ze kterých je složeno: ...
1.6. Devět představ mrtvého těla
(Navasivathika)
A dále, mniši
, jako kdyby mnich
viděl: (1.)tělo jeden den mrtvé, dva dny mrtvé nebo tři dny mrtvé,
nadmuté, zmodralé a hnilobné, opuštěné na pohřebišti. ... (2.)mrtvé
tělo, opuštěné na pohřebišti, jak ho požírají vrány, jestřáby, supi,
volavky, psi, tygři, šakali nebo různé druhy červů. ... (3.)mrtvé
tělo, opuštěné na pohřebišti, ze kterého zbyla jen kostra, držená
pohromadě šlachami, na níž dosud lpí maso a krev. ... (4.)mrtvé tělo,
opuštěné na pohřebišti, ze kterého zbyla jen kostra, držená pohromadě
šlachami, se zaschlou krví bez masa. ... (5.)mrtvé tělo, opuštěné na
pohřebišti, ze kterého zbyla jen kostra, držená pohromadě šlachami, beze
stop krve a masa. ... (6.)mrtvé tělo, opuštěné na pohřebišti, ze
kterého zbyly jen volné kosti, roztroušené všemi směry, tu kosti rukou,
tam kosti nohou, holenní kosti, stehenní kosti, pánevní kosti, páteř a
lebka. ... (7.)mrtvé tělo, opuštěné na pohřebišti, ze kterého zbyly
jen vybledlé kosti barvy skořápek. ... (8.)mrtvé tělo, opuštěné na
pohřebišti, ze kterého zbyly jen kosti, staré více než rok, ležící na
hromadě. ... (9.)mrtvé tělo, opuštěné na pohřebišti, ze kterého zbyly
jen zpráchnivělé kosti, rozpadající se na prach. - Tyto představy
uplatní na své vlastní tělo: ´Toto tělo je téže povahy, také se stane
takovým a neunikne tomu.´
Takto [ šesti způsoby] prodlévá uvnitř [sebe]
(adždžhattam), nazíraje [vlastní] tělo jakožto tělo. Takto prodlévá vně
[sebe] (bahiddhá), nazíraje tělo [ostatních] jakožto tělo. Takto prodlévá
uvnitř i vně, nazíraje tělo jakožto tělo. Takto prodlévá, nazíraje
povahu vznikání (samudajadhammánupassí) těla. Takto prodlévá,
nazíraje povahu mizení (vajadhammánupassí) těla. Takto prodlévá, nazíraje
povahu vznikání a mizení těla. Uvědomění: ´Je zde tělo´(atthi kájo) je
v něm pevně ustaveno (paččupatthitá) v míře potřebné pro poznání
(ňána-mattája) a rozvoj uvědomění (patissati-mattája). Takto prodlévá
nezávisle (anissito) a nelpí na ničem ve světě (na kiňči loke
upádijati). Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje tělo jakožto
tělo.
2. Nazírání pociťování (Védanánupassaná)
A jak, mniši , mnich prodlévá,
nazíraje pociťování jakožto pociťování? Zde, mniši, (1.)když mnich zakouší příjemný pocit (sukha
védaná), tak ví: ´zakouším příjemný pocit.´ (2.)Když zakouší nepříjemný
pocit (dukkha védaná), tak ví: ´zakouším nepříjemný pocit.´ (3.)Když
zakouší ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit (adukkhamasukham védaná), tak
ví: ´zakouším ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit.´ (4.)Když zakouší
materiální (sámisam) příjemný pocit, tak ví: ´zakouším materiální příjemný
pocit.´ (5.)Když zakouší nemateriální (nirámisam) příjemný pocit, tak
ví: ´zakouším nemateriální příjemný pocit.´ (6.)Když zakouší materiální
nepříjemný pocit, tak ví: ´zakouším materiální nepříjemný
pocit.´ (7.)Když zakouší nemateriální nepříjemný pocit, tak ví:
´zakouším nemateriální nepříjemný pocit.´ (8.)Když zakouší materiální
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit, tak ví: ´zakouším materiální
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit.´ (9.)Když zakouší nemateriální
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit, tak ví: ´zakouším nemateriální
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit.´
Takto prodlévá uvnitř [sebe],
nazíraje [vlastní] pociťování jakožto pociťování. Takto prodlévá vně
[sebe], nazíraje pociťování [ostatních] jakožto pociťování. Takto prodlévá
uvnitř i vně, nazíraje pociťování jakožto pociťování. Takto prodlévá,
nazíraje povahu vznikání pociťování. Takto prodlévá, nazíraje povahu
mizení pociťování. Takto prodlévá, nazíraje povahu vznikání a mizení
pociťování. Uvědomění: ´Je zde pociťování´(atthi védaná) je v něm
pevně ustaveno v míře potřebné pro poznání a rozvoj uvědomění. Takto
prodlévá nezávisle a nelpí na ničem ve světě. Takto, mniši, mnich
prodlévá, nazíraje pociťování jakožto pociťování.
3. Nazírání mysli (Čittánupassaná)
A jak, mniši , mnich prodlévá,
nazíraje mysl jakožto mysl? Zde mniši, mnich poznává
(padžánáti):
(1.)Mysl s vášní jakožto: ´mysl s vášní.´(sarága čitta) Mysl
prostou vášně jakožto: ´mysl prostá vášně.´(vítarága čitta) (2.)Mysl
s nenávistí jakožto: ´mysl s nenávistí.´(sadosa čitta) Mysl
prostou nenávisti jakožto: ´mysl prostá nenávisti.´(vítadosa
čitta) (3.)Mysl se zaslepeností jakožto: ´mysl se zaslepeností.´(samoha
čitta) Mysl prostou zaslepenosti jakožto: ´mysl prostá
zaslepenosti.´(vítamoha čitta) (4.)Strnulou mysl jakožto: ´strnulá
mysl.´(samkhitta čitta) Rozptýlenou mysl jakožto: ´rozptýlená
mysl.´(vikkhitta čitta) (5.)Zmohutnělou mysl jakožto: ´zmohutnělá
mysl.´(mahaggata čitta) Nezmohutnělou mysl jakožto: ´nezmohutnělá
mysl.´(amahaggata čitta) (6.)Překonatelnou mysl jakožto: ´překonatelná
mysl.´(sa-uttara čitta) Nepřekonatelnou mysl jakožto: ´nepřekonatelná
mysl.´(anuttara čitta) (7.)Soustředěnou mysl jakožto: ´soustředěná
mysl.´(samáhita čitta) Nesoustředěnou mysl jakožto: ´nesoustředěná
mysl.´(asamáhita čitta) (8.)Osvobozenou mysl jakožto: ´osvobozená
mysl.´(vimutta čitta) Neosvobozenou mysl jakožto: ´neosvobozená
mysl.´(avimutta čitta)
Takto prodlévá uvnitř [sebe],
nazíraje [vlastní] mysl jakožto mysl. Takto prodlévá vně [sebe], nazíraje
mysl [ostatních] jakožto mysl. Takto prodlévá uvnitř i vně, nazíraje mysl
jakožto mysl. Takto prodlévá, nazíraje povahu vznikání mysli. Takto
prodlévá, nazíraje povahu mizení mysli. Takto prodlévá, nazíraje povahu
vznikání a mizení mysli. Uvědomění: ´Je zde mysl´(atthi čitta) je v
něm pevně ustaveno v míře potřebné pro poznání a rozvoj uvědomění. Takto
prodlévá nezávisle a nelpí na ničem ve světě. Takto, mniši, mnich
prodlévá, nazíraje mysl jakožto mysl.
4. Nazírání mentálních jevů
(Dhammánupassaná)
A jak, mniši , mnich prodlévá,
nazíraje mentální jevy jakožto mentální jevy?
4.1. Pět překážek (Paňča
nívarana)
Zde, mniši , mnich prodlévá, nazíraje pět [mentálních]
překážek. A jak prodlévá, nazíraje pět překážek? (1.)Když je
v něm smyslná touha (kámaččhanda), tak ví: ´je ve mě
smyslná touha.´ Když v něm není smyslná touha, tak ví: ´není ve mě
smyslná touha.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklá smyslná touha. Ví jak
dochází k opuštění vzniklé smyslné touhy. Ví jak dochází k tomu,
aby v budoucnosti již nevznikala opuštěná smyslná touha. (2.)Když
je v něm zlovůle (bjápáda), tak ví: ´je ve mě
zlovůle.´ Když v něm není zlovůle, tak ví: ´není ve mě zlovůle.´ Ví
jak vzniká dosud nevzniklá zlovůle. Ví jak dochází k opuštění vzniklé
zlovůle. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikala
opuštěná zlovůle. (3.)Když je v něm lenivost a
malátnost (thína-middha), tak ví: ´je ve mě
lenivost a malátnost.´ Když v něm není lenivost a malátnost, tak ví: ´není
ve mě lenivost a malátnost.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklá lenivost a
malátnost. Ví jak dochází k opuštění vzniklé lenivosti a malátnosti.
Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikala opuštěná
lenivost a malátnost. (4.)Když je v něm neklid a
rozrušenost (uddhačča-kukkučča), tak ví: ´je
ve mě neklid a rozrušenost.´ Když v něm není neklid a
rozrušenost, tak ví: ´není ve mě neklid a rozrušenost.´ Ví jak vzniká
dosud nevzniklý neklid a rozrušenost. Ví jak dochází k opuštění
vzniklého neklidu a rozrušenosti. Ví jak dochází k tomu, aby
v budoucnosti již nevznikal opuštěný neklid a
rozrušenost. (5.)Když je v něm
pochybovačnost (vičikiččhá), tak ví: ´je
ve mě pochybovačnost.´ Když v něm není pochybovačnost, tak ví: ´není
ve mě pochybovačnost.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklá pochybovačnost. Ví
jak dochází k opuštění vzniklé pochybovačnosti. Ví jak dochází
k tomu, aby v budoucnosti již nevznikala opuštěná
pochybovačnost. Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje pět
překážek.
4.2. Pět skupin (Paňča khandha)
A dále, mniši
, mnich prodlévá,
nazíraje pět skupin ulpívání. A jak prodlévá, nazíraje pět skupin
ulpívání? Zde mnich poznává: (1.)´Taková je hmota
[tělesnost] (rúpa), takový je její vznik, takový
je její zánik.´ (2.)´Takové je
pociťování (védaná), takový je jeho
vznik, takový je jeho zánik.´ (3.)´Takové je vnímání
(saňňá), takový je jeho vznik, takový je jeho zánik.´ (4.)´Takové jsou
formace [těla, řeči a mysli] (sankhárá), takový je jejich
vznik, takový je jejich zánik.´ (5.)´Takové je
vědomí (viňňána), takový je jeho vznik,
takový je jeho zánik.´ Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje pět
skupin ulpívání.
4.3. Šest oblastí (Salájatana)
A dále, mniši
, mnich prodlévá,
nazíraje šest vnitřních a vnějších smyslových oblastí [základen]. A jak
prodlévá, nazíraje šest vnitřních a vnějších smyslových oblastí?Zde mniši
, mnich (1.)zná oko a tvary
(čakkhu-rúpá). Zná pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví jak
vzniká dosud nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého
pouta. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo
opuštěné pouto. (2.)Zná ucho a zvuky (sota-saddá). Zná
pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví jak vzniká dosud
nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého pouta. Ví jak
dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo opuštěné
pouto. (3.)Zná nos a vůně
(ghána-gandhá). Zná pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví jak
vzniká dosud nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého
pouta. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo
opuštěné pouto. (4.)Zná jazyk a chutě
(dživha-rasá). Zná pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví jak
vzniká dosud nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého
pouta. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo
opuštěné pouto. (5.)Zná tělo a doteky
(kája-photthabbá). Zná pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví
jak vzniká dosud nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého
pouta. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo
opuštěné pouto. (6.)Zná mysl a mentální jevy
(mana-dhammá). Zná pouto, které vzniká v závislosti na obou. Ví jak
vzniká dosud nevzniklé pouto. Ví jak dochází k opuštění již vzniklého
pouta. Ví jak dochází k tomu, aby v budoucnosti již nevznikalo
opuštěné pouto. Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje šest vnitřních a
vnějších smyslových oblastí.
4.4. Sedm členů probuzení (Satta sambodždžhanga)
A dále, mniši
, mnich prodlévá,
nazíraje sedm členů probuzení. A jak prodlévá, nazíraje sedm členů
probuzení? Když je v něm (1.)člen
probuzení-uvědomění (sati), tak ví: ´je ve mě člen
probuzení-uvědomění.´ Když v něm není, tak ví: ´není ve mě člen
probuzení-uvědomění.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý člen
probuzení-uvědomění. Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-uvědomění. Když je v něm (2.)člen
probuzení-zkoumání mentálních jevů (dhammavičaja), tak
ví: ´je ve mě člen probuzení-zkoumání mentálních jevů.´ Když v něm
není, tak ví: ´není ve mě člen probuzení-zkoumání mentálních jevů.´ Ví jak
vzniká dosud nevzniklý člen probuzení-zkoumání mentálních jevů. Ví jak
dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu probuzení-zkoumání mentálních
jevů. Když je v něm (3.)člen probuzení-energie
(vírija), tak ví: ´je ve mě člen probuzení-energie.´ Když v něm není,
tak ví: ´není ve mě člen probuzení-energie.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý
člen probuzení-energie. Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-energie. Když je v něm (4.)člen
probuzení-nadšení (píti), tak ví: ´je ve mě člen
probuzení-nadšení.´ Když v něm není, tak ví: ´není ve mě člen
probuzení-nadšení.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý člen probuzení-nadšení.
Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-nadšení. Když je v něm (5.)člen
probuzení-uklidnění (passaddhi), tak ví: ´je ve mě člen
probuzení-uklidnění.´ Když v něm není, tak ví: ´není ve mě člen
probuzení-uklidnění.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý člen
probuzení-uklidnění. Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-uklidnění. Když je v něm (6.)člen
probuzení-soustředění (samádhi), tak ví: ´je ve mě člen
probuzení-soustředění.´ Když v něm není, tak ví: ´není ve mě člen
probuzení-soustředění.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý člen
probuzení-soustředění. Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-soustředění. Když je v něm (7.)člen
probuzení-vyrovnanost (upekkhá), tak ví: ´je ve mě člen
probuzení-vyrovnanost.´ Když v něm není, tak ví: ´není ve mě člen
probuzení-vyrovnanost.´ Ví jak vzniká dosud nevzniklý člen
probuzení-vyrovnanost. Ví jak dochází k plnému rozvinutí vzniklého členu
probuzení-vyrovnanost. Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje sedm
členů probuzení.
4.5. Čtyři ušlechtilé pravdy (Čattári arija
saččáni)
A dále, mniši
, mnich prodlévá,
nazíraje Čtyři ušlechtilé pravdy. A jak prodlévá, nazíraje Čtyři
ušlechtilé pravdy? Zde, mniši, mnich (1.)poznává v souladu se
skutečností (jathábhúta padžánáti): ´toto je strast´
(dukkha), (2.)poznává v souladu se skutečností: ´toto je vznik strasti´
(dukkha-samudaja), (3.)poznává v souladu se skutečností: ´toto je
ustání strasti´ (dukkha-nirodha), (4.)poznává v souladu se skutečností:
´toto je cesta, vedoucí k ustání strasti.´ (dukkha-nirodha-gáminí
patipadá) Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje Čtyři ušlechtilé
pravdy.
Takto prodlévá uvnitř [sebe],
nazíraje [vlastní] mentální jevy jakožto mentální jevy. Takto prodlévá vně
[sebe], nazíraje mentální jevy [ostatních] jakožto mentální jevy. Takto
prodlévá uvnitř i vně, nazíraje mentální jevy jakožto mentální jevy.
Takto prodlévá, nazíraje povahu vznikání mentálních jevů. Takto
prodlévá, nazíraje povahu mizení mentálních jevů. Takto prodlévá, nazíraje
povahu vznikání a mizení mentálních jevů. Uvědomění: ´Jsou zde
mentální jevy´(atthi dhammá) je v něm pevně ustaveno v míře potřebné pro
poznání a rozvoj uvědomění. Takto prodlévá nezávisle a nelpí na ničem ve
světě. Takto, mniši, mnich prodlévá, nazíraje mentální jevy jakožto
mentální jevy.
Závěr
Mniši, kdokoli by tímto způsobem
rozvíjel tyto čtyři ustavení uvědomění po sedm let, může očekávat jeden ze
dvou plodů: buď konečné poznání zde a nyní (ditthéva dhamme aňňá), anebo,
zbývá-li v něm ještě nějaké lpění, nenávrat (anágámitá) [na tento
svět]. Nechme stranou sedm let, mniši . Kdokoli by tímto způsobem
rozvíjel tyto čtyři ustavení uvědomění po šest let... pět let... čtyři
roky... tři roky... dva roky... jeden rok, může očekávat jeden ze dvou
plodů: buď konečné poznání zde a nyní, anebo, zbývá-li v něm ještě
nějaké lpění, nenávrat. Nechme stranou jeden rok, mniši . Kdokoli by tímto
způsobem rozvíjel tyto čtyři ustavení uvědomění po sedm měsíců... šest
měsíců... pět měsíců... čtyři měsíce... tři měsíce... dva měsíce... jeden
měsíc... půl měsíce, může očekávat jeden ze dvou plodů: buď konečné
poznání zde a nyní, anebo, zbývá-li v něm ještě nějaké lpění,
nenávrat. Nechme stranou půl měsíce, mniši. Kdokoli by tímto způsobem
rozvíjel tyto čtyři ustavení uvědomění po sedm dní, může očekávat jeden ze
dvou plodů: buď konečné poznání zde a nyní, anebo, zbývá-li v něm
ještě nějaké lpění, nenávrat. Mniši, to je ta jedinečná
[přímá] stezka k očištění bytostí, k překonání trápení a
naříkání, k ukončení strasti a žalu, k nastoupení správné
metody, k uskutečnění odpoutání, totiž tyto čtyři ustavení
uvědomění."
Tak pravil Vznešený. Potěšení mniši se
zaradovali ze slov Vznešeného.
|