Védaná-samjutta
Pociťování
6.
Salla-sutta Šíp
Nepoučený obyčejný člověk
(assutavá puthudždžano), mniši, zakouší příjemný pocit, zakouší nepříjemný
pocit a zakouší ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit.
Poučený ušlechtilý
žák (sutavá arijasávako), mniši, zakouší příjemný pocit, zakouší
nepříjemný pocit a zakouší ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit.
Jaký je
zde rozdíl, jaká odlišnost a jaká zvláštnost mezi nepoučeným obyčejným
člověkem a poučeným ušlechtilým žákem? ...
Nepoučený
obyčejný člověk Když je nepoučený obyčejný člověk dotčen
nepříjemným pocitem, běduje, naříká, lamentuje, bije se v hruď, zoufá a je
celý bez sebe. A tak zakouší dva pocity - tělesný a mentální. Jako kdyby
byl někdo zasažen šípem a vzápětí ho zasáhl i druhý šíp. A tak zakouší
pocity způsobené dvěma šípy. Podobně je tomu s nepoučeným obyčejným
člověkem...
(1.)Poté co byl dotčen nepříjemným pocitem, je v něm odpor
a jeho mysl se kloní k odporu. Takto dotčen nepříjemným pocitem se pak
oddává smyslovým požitkům. A z jakého důvodu? Jelikož nepoučený obyčejný
člověk nezná žádný jiný způsob, jak uniknout nepříjemným pocitům, než
oddat se smyslovým požitkům.
(2.)Když se pak oddává smyslovým požitkům,
je v něm vášeň a jeho mysl se kloní k vášni. Takto nepoznává v souladu se
skutečností vznik a zánik pocitů, jejich vnady, jejich nebezpečí a únik od
nich.
(3.)Když nepoznává v souladu se skutečností vznik a zánik pocitů,
jejich vnady, jejich nebezpečí a únik od nich, a zakouší
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit, je v něm nevědomost a jeho mysl se
kloní k nevědomosti.
Takto je spoután, když zakouší příjemný pocit...
nepříjemný pocit... ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit. Někdo takový je
nazýván nepoučeným obyčejným člověkem, jenž je spoután zrozením, stárnutím
a smrtí, trápením, naříkáním, bolestí, žalem a zoufalstvím. Takový člověk
je spoután utrpením, říkám.
Poučený
ušlechtilý žák Když je poučený ušlechtilý žák dotčen
nepříjemným pocitem, neběduje, nenaříká, nelamentuje, nebije se v hruď,
nezoufá a není celý bez sebe. A tak zakouší pouze jeden pocit - tělesný, a
nezakouší pocit mentální. Jako kdyby byl někdo zasažen šípem, avšak druhý
šíp ho již nezasáhl. A tak zakouší pocity způsobené pouze jedním šípem.
Podobně je tomu s poučeným ušlechtilým žákem...
(1.)Poté co byl dotčen
nepříjemným pocitem, není v něm odpor a jeho mysl se nekloní k odporu.
Takto dotčen nepříjemným pocitem se pak neoddává smyslovým požitkům. A z
jakého důvodu? Jelikož poučený ušlechtilý žák zná jiný způsob, jak
uniknout nepříjemným pocitům, než oddat se smyslovým požitkům.
(2.)Když
se pak neoddává smyslovým požitkům, není v něm vášeň a jeho mysl se
nekloní k vášni. Takto poznává v souladu se skutečností vznik a zánik
pocitů, jejich vnady, jejich nebezpečí a únik od nich.
(3.)Když poznává
v souladu se skutečností vznik a zánik pocitů, jejich vnady, jejich
nebezpečí a únik od nich, a zakouší ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit,
není v něm nevědomost a jeho mysl se nekloní k nevědomosti.
Takto není
spoután, když zakouší příjemný pocit... nepříjemný pocit...
ani-příjemný-ani-nepříjemný pocit. Někdo takový je nazýván poučeným
ušlechtilým žákem, jenž není spoután zrozením, stárnutím a smrtí,
trápením, naříkáním, bolestí, žalem a zoufalstvím. Takový člověk není
spoután utrpením, říkám.
Takový je zde rozdíl, taková
odlišnost a taková zvláštnost mezi nepoučeným obyčejným člověkem a
poučeným ušlechtilým žákem.