Patičča-samuppáda
Závislé
vznikání
1.avidždžápacččajá sankhárá Nevědomost podmiňuje
formace
sankhárapaččajá viňňánam formace podmiňují
vědomí
viňňánapaččajá náma-rúpam
vědomí podmiňuje jméno-a-hmotu
náma-rúpapaččajá
salájatanam jméno-a-hmota podmiňují šest
smyslových oblastí
salájatanapaččajá phasso šest
smyslových oblastí podmiňuje dotek
phassapaččajá
védaná dotek podmiňuje pociťování
védanápaččajá
tanhá pociťování podmiňuje
toužení
tanhápaččajá upádánam toužení podmiňuje
ulpívání
upádánapaččajá bhavo
ulpívání podmiňuje bytí
bhavapaččajá džáti bytí
podmiňuje [znovu]zrození
džátipaččajá džará
maranam [znovu]zrození podmiňuje stárnutí
a smrt,
sokaparidévadukkhadomanassupájásá
sambhavanti trápení, naříkání, bolest, žal a
zoufalství tak vznikají
évamétassa kévalassa dukkhakkhandhassa
samudajo hoti takový je vznik celého tohoto množství
strasti
2.
avidždžájatvéva asésa-virága-nirodhá sankháranirodho
Ale s úplným vymizením a ustáním této
nevědomosti formace ustávají
sankháranirodhá
viňňánanirodho s ustáním formací ustává
vědomí
viňňánanirodhá náma-rúpanirodho s ustáním vědomí ustává
jméno-a-hmota
náma-rúpanirodhá salájatananirodho s ustáním jména-a-hmoty
ustává šest smyslových oblastí
salájatananirodhá
phassanirodho s ustáním šesti smyslových oblastí ustává
dotek
phassanirodhá védanánirodho s ustáním doteku
ustává pociťování
védanánirodhá tanhánirodho s
ustáním pociťování ustává toužení
tanhánirodhá
upádánanirodho s ustáním toužení ustává
ulpívání
upádánanirodhá bhavanirodho s ustáním ulpívání ustává
bytí
bhavanirodhá džátinirodho s ustáním bytí
ustává [znovu]zrození
džátinirodhá džará
maranam s ustáním [znovu]zrození stárnutí
a smrt,
sokaparidévadukkhadomanassupájásánirudždžhanti trápení, naříkání, bolest, žal a
zoufalství zanikají
évamétassa kévalassa dukkhakkhandassa
nirodho hoti takové je ustání celého tohoto množství
strasti
Recitace Visarad Srima
Ratnajaka